Förbättra din företagsprofil
Det är viktigt att det finns en kontinuitet för ditt företag och att profilen är entydig och genomsyrar allt som har med företaget att göra så att det förstärker intrycket utåt. Kunden ska kunna känna igen företaget både i annons, genom att möta säljare eller via reklamartiklar.
Det första man tänker på när man pratar om profilering av sitt företag är logotypen och symbolen för företaget, vilket givetvis är viktiga när man skapar sin profil, men det räcker inte bara med design utan det är något man måste jobba in långsiktigt. Det finns faktiskt företag som är välskötta och har fått mer betalt för sitt varumärke när de sålt verksamheten än vad de annars skulle fått för endast inventarier och lokal.
Med rätt profil ser man till att man visar att man finns och vad man vill, man bygger upp ett trovärdigt och solitt företag som blir ihågkommet och är allmänt känt och det blir lättare att synas och komma till tals. Så se till att hitta en röd tråd genom hela företaget via en grafisk manual och följ sedan denna vad gäller bildekaler, arbetskläder, korrespondens, reklam och hemsida för att arbeta in företagets image. Givetvis tillsammans med ett bra och ärligt kundmottagande och säkra leveranser för att skapa ett gott rykte tillsammans med företagets namn.
Det tar tid med en omprofilering av ett företag, en image skapas under en lång tid men det går däremot fort att rasera den. Det gäller att ha en förankrad profil i både produkten och företaget om man vill hitta annat än engångsköpare och istället kunna bygga långsiktiga kundrelationer.